23948sdkhjf

Giganter har gennemført kæmpe slikforsøg: Her er de vigtigste pointer

Størrelsen på bland-selv-posen har stor betydning for, hvor meget slik man køber, viser nyt forsøg

Bland-selv-slik er et stort trækplaster for mange dagligvarekæder. 

Et nyt forsøg - foretaget af Kræftens Bekæmpelse og Rema 1000 - viser imidlertid, at det trækplaster ikke har en slagside. 

Det skriver parterne i en fælles pressemeddelelse. 

Om slikforsøget

  • Forsøget er gennemført af Kræftens Bekæmpelse i ti Rema 1000-butikker i perioden 21. august - 12. november 2023. 
  • Det er et cross over-design, hvor fem butikker i seks uger kørte med den store pose og bagefter seks uger med den mindre pose. 
  • De andre fem butikker gjorde det i omvendt rækkefølge. 
  • Der var i alt 35.512 bland selv-slik-ekspeditioner, og der var ingen sæsonudsving i antal ekspeditioner eller vægt. 
  • Fredagsslik udgør 45 procent af alle ekspeditioner. 
  • Her var gennemsnitsvægten 11 procent højere end på de andre dage.
  • Indholdet i de store poser var i gennemsnit 339 gram slik.
  • I de mindre poser var det 312 gram slik. 
  • En forskel på 27 gram eller knap 9 procent svarer til et mersalg i de store poser på 466 kg i de ti butikker i 12 uger. 
  • Regnet om til de butikker i kæden, som fører bland-selv-slik, ville det betyde, at kunderne fik i alt næsten 37 tons mere slik med hjem, hvis Rema 1000 valgte den store pose i stedet for den mindre.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse og Rema 1000

Et nyt stort forsøg - udført i ti Rema 1000-butikker - viser nemlig, at der for forbrugerne er en stor forskel på, hvor meget slik man fylder i sin slikpose, alt efter hvor stor posen er. 

Forsøget viste, at der i gennemsnit kom næsten 9 procent mere slik i de store poser end i de mindre poser.

Det blev på 12 uger til 466 kg slik.

- Vi havde på forhånd ikke forestillet os den forskel, men på grund af resultatet har vi netop besluttet at skifte til mindre poser til bland selv-slik. Det flugter med vores fokus på miljø og sundhed. Vi ønsker ikke, at vores kunder køber mere, end de ønsker eller har behov for, udtaler Lasse Lindner, kategorichef i Rema 1000.

Til trods for mersalget har dagligvaregiganten altså besluttet at begrænse slikposernes størrelse i sine butikker - det bekræfter kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder, til TV2

- Som stor kæde kan vi været med til at skubbe til en udvikling og trykke på nogle knapper, og det vil vi gerne være med til, siger han til mediet. 

- Både producenter og detailhandel spiller en afgørende rolle for, hvor mange usunde varer der ender i indkøbskurven og dermed for vores kostvaner. Derfor har de også et medansvar for folkesundheden i Danmark, supplerer Susanne Tøttenborg, der er seniorkonsulent ved Kræftens Bekæmpelse. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel slik
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.722